söndag 20 maj 2018

Dödspolare - en vän av rang

Vänskap kan se väldigt olika ut för människor. En del har nära vänner som man umgås med varje dag och delar allt med men för mig är vänskap även någonting annat. För mig är vänskap vetskapen om att det finns människor som står på min sida och som vill mig väl. Det är människor vars välgång jag bryr mig om och personer jag skulle ställa upp för om de på något sätt signalerar att de behöver hjälp. Det är människor som bär mina svårigheter tillsammans med mig och som jag vet finns där om jag skulle behöva. Jag är mycket av en "kan-själv-person" men har med åren insett att det är rätt skönt att kunna både be om och ibland bara få hjälp.

Att det finns människor som har känt mig länge är skönt. En del nya vänner går rakt in och kapar en tio, tjugo år och det känns då också som om man har känt varandra under en väldigt lång tid. Det tar inte energi utan ger mig både glädje och en hel del styrka. "I nöden prövas vännen" heter det och det är också genom att dela svårigheter med andra som man växer och tillsammans tar sig framåt.

Idag är det inte vilken dag som helst. Det är en av mina bästa vänners födelsedag. Vi bor nästan 30 mil ifrån varandra men har ändå lyckats skapa en stark vänskap mellan oss. Vi fann varandra under en språkresa till England för 30 år sedan, fortsatte att resa en del tillsammans under det tidiga 90-talet och via lovbesök, brev och telefonsamtal växte något starkt fram. För mig är det en styrka bara att veta att hon finns där.

Vi har båda gått igenom en hel del prövningar och mycket kan vi dela med varandra. Ibland delar vi mer, ibland mindre men vi finns där. Att kunna vara den man är och bara kunna köra på för att man känner varandra är befriande på något sätt.

Förra veckan firade vi med en gemensam resa till London. Vi återupplivade en del minnen men främst skapade vi ändå nya och hade ännu en fin resa tillsammans.

Livet bjuder på ständiga svackor och svårigheter men idag är mitt fokus på att det är så mycket lättare om man får gå igenom det med vänner vid sin sida. Vi kommer att fortsätta ställas inför utmaningar - en del små medan andra är större och tar längre tid. 3½ timmas bilresa mellan dödspolare är ändå bara en siffra. I själ och tanke är vi så mycket närmre.

Idag sjunger jag grattis, har den äran och tulipan för dig Ulle. Hoppas Blekinge bjuder dig på lika vackert väder som vi har här. Snart ses vi igen!

London - 90, nyfärgat hår

Tågluff - 91, München



Tågluff -91, Dover- Calais



Fullpackade, Tågluff-91, Frankrike

Språkresa -88, Paris

Fasanstigen, Nättraby (Tandborstvalsen)


Tågluff -91, London (I slutet av resan)

Tågluff-91, München (I början av resan)






2 kommentarer:

  1. Nu fick du mig att gråta igen ❤ Det är en gåva att få ha dig i mitt liv! Vad tror du, London, Paris eller München 2023?

    SvaraRadera
  2. Åhhhh ..... London <3 En ny tågluff pallar vi nog inte med ;-)

    SvaraRadera