torsdag 15 maj 2014

Åsiktsfrihet och tolerans

Jag tycker det är väldigt viktigt att alla har rätt till sina egna åsikter. Jag behöver inte gilla samma saker som alla andra och ingen annan behöver tycka precis som jag.

Det hindrar mig inte från att bli oerhört sorgsen inombords när människor visar en sån brist på genuin medmänsklighet.

I valtider blir jag återigen påmind om att det finns människor som jag trodde annat om som uttrycker de mest horribla åsikter. De verkar inte se längre än till sina egna nästippar. Otroligt att de är så många. Otroligt. Vad är det för mekanismer som driver dem? Vilken värld vill de leva i?

Samhällsproblem är svåra saker. I ekonomiskt trassliga tider (hur man definierar det varierar)  är det kanske så att man är sig själv närmast och har svårt att vara öppen och generös mot andra. Att sakna ekonomiska möjligheter har jag förståelse för men att sakna tolerans och känna medkänsla i sitt hjärta kan jag bara inte få ihop i mitt huvud. Jag är inte ensam om det.

Inget land kan lösa hela världens problem. Men varje land och alla individer kan försöka vara en del av att dra åt rätt håll. Elände, olyckor och katastrofer är en del av livet men vi behöver inte spä på med att göra det värre genom att se ner på varandra.

Var och en har rätt till sina åsikter men när dessa åsikter går ut på att trycka ner andra så är man ute på väldigt hal is.

Ta reda på hur världen ser ut, sätt dig själv i någon annans skor, se världen ur andras perspektiv. Se på film, läs böcker,  läs på seriösa sidor på nätet. Har du problem med källkritik så hjälper jag dig gärna. Du får uttala dig men vänta tills du har skapat dig en nyanserad bild. Din skyldighet som medmänniska och röstberättigad är att ta reda på fakta.

Se individen och döm ingen på förhand. Vi har det här livet och den här tillvaron att ta vara på. Gör det på ett klokt sätt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar