tisdag 6 maj 2014

Bussresor för alla

Är bussresor bara något för den äldre generationen? Jag tror inte det. Det tror inte heller min blivande makes systerson Oscar. Som del av ett projektarbete på universitetet reser han runt i Europa och skriver om sina upplevelser. Följ hans konto på Instagram "Bussaventyreteuropa" och #bussaventyreteuropa.

Bussresor är något för alla. Liten som stor, gammal som ung. Ensam, par eller ett sällskap. Det är ett bra sätt att ta sig runt och få ett handplockat och utprövat program med aktiviteter och sevärdheter. Vilken lyx. Tror säkert att det ändå finns utrymme för oplanerade möten och situationer. Har man rest mycket kan man uppskatta att bli ompysslad och är man mindre resvan kan en ordnad resa vara en bra start och en inspiration till vidare utfärder.

Jag har tågluffat, åkt buss, tunnelbana, flugit och cyklat många mil. Även åkt långt med bil. Det är smidigt med bil då man kan styra själv över tider och platser. Tåg tar dig från plats till plats och det är något rogivande med tågvagnarnas dunkande mot rälsen. Cykling är bra för kortare sträckor. (Jag har en gång cyklat 28 mil Motala-Skövde ToR men det gör jag inte om). Bussresor är smidiga då de oftast tar dig rätt in i smeten. Under resans gång kan du få all upptänklig information och få se mycket som ligger längs en klurigt uttänkt väg. Biljetter är förbokade och det kan bli en smidig upplevelse.

Följ #bussaventyreteuropa på Instagram för aktuella tips och tankar under två veckor. Kanske får just du inspiration till en resa.

1 kommentar:

  1. Spännande sätt att se sig om, absolut. Fast inte för långa resor. Har åkt buss till Årefjällen ett par gånger och en gång till Prag. Direktbuss. Sittande sovning i buss. Gör jag inte om. Beställde bussresa för att se revy i Falkenberg i mars. Bra sätt att resa en söndagseftermiddag, bra revy. Fullsatt buss, men snacka om att få vatten på sin kvarn om att bussresor är pensionärsresor. Jag och C-E, 60, var riktiga ungdomar jämfört med övriga resenärer. Att först flyga någonstans utrikes och sedan åka med på guidade bussresor, det gillar jag.

    SvaraRadera