onsdag 7 maj 2014

Kaos är granne med skapande

Om en liten fluga på väggen skulle beskriva arbetsprocessen för såväl personal som elever i skolan skulle det ibland bli en ganska märklig läsning.

När eleverna arbetar gäller det ganska ofta att ha is i magen och att låta processen ha sin gång. Speciellt om det handlar om att arbeta i grupp. När det gäller vissa elevgrupper har man en lite bättre känsla redan från början men även i andra grupper blir det oftast ett resultat utöver vad man förväntat sig. Man pustar under processens gång. Både en och två gånger. Som lärare behöver man tålamod och inre lugn i stora doser.

Även bland oss vuxna är processen minst lika spännande att studera. Kreativt kaos är ganska nära sanningen. Har vi en uppgift lyckas vi alltsom oftast lösa den med gemensamma krafter. Flugan på väggen har nog tuppat av utav pur utmattning någonstans halvvägs. Allt händer på en gång men så har vi lyckats värka ur oss en plan och fördelat uppgifter. Även här gäller det att vara lite cool och att ha tålamod.

I skolan arbetar vi under en ständig press. Att inte hinna med alla uppgifter på det sätt vi vill är frustrerande. Känslan av att vara helt färdig infinner sig aldrig och det kan vara mer eller mindre irriterande. Då kan det gå hett till i diskussionen. Om man har fokus på rätt saker kan konstruktivt klagande leda till bra resultat. Det gäller bara att ta tillvara på varandras styrkor.

Jag har mängder med egenskaper som kan vara irriterande för andra. Lite trögtänkt och rätt rörig. Ibland pratar jag för mycket och med stresståligheten har det gått utför. Jag inbillar mig ändå att den som ger mig lite tid kan uppskatta mig som kollega och att jag kan ha en del att bidra med. Får jag en del ostörd tid så kan det till och med hända att jag är effektiv. Ur mitt eget kaos kan det komma ett gott resultat.

Om nu den där stackars flugan kvicknar till så kan den få höra såväl kloka elever som lärare. Människor som tillsammans skapat ordning och resultat ur det som en stund tidigare var ett enda myller av ostrukturerade problem som svävade omkring utan lösningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar