måndag 5 maj 2014

Engagemang

Jag är glad att jag är en människa med närhet till mina känslor. Att bry sig, att känna glädje och sorg. Det är inte alltid helt lätt men motsatsen vore otänkbar.

I skolans värld kan det vara ganska tufft. Det har tagit tid att inte ta saker alltför personligt. Tonåren är en tuff tid och högt upp på tonåringen lista står det att de ska testa vuxenvärlden och dess gränser (läs: pröva oss till vansinne). Man lär sig att välja sina strider.

Som lärare har man inte bara barnen att kämpa med. Ibland är problemen större med de vuxna. Att ungdomarna tar ut sina frustrationer på oss är vi beredda på. När föräldrars frustrationer går ut över oss som rena påhopp så blir vi både ledsna och uppgivna. Vi i skolan har barnens bästa i fokus och försöker göra vad vi kan med de resurser vi har. Vi är dock inga magiker.

De allra flesta jag har träffat på är med på mina tankar om att vi är ett lag kring varje elev. Föräldrar, lärare och eleven själv. Alla måste dra åt samma håll för att det ska bli bra. Alla problem kan inte lösas ens tillsammans men vi kan hitta en gemensam riktning och komma överens om vad som gäller. Arbetet blir då så mycket enklare för alla. Energin är för värdefull för att slösas i helt fel riktning.

När man känner ett engagemang för sitt arbete är det extra motigt med bakslag. Det kan vara så frustrerande när man ser vägen till lösning men inte lyckas få eleven på banan av olika skäl. Jag kan inte göra elevens jobb. Teachers teach och learners learn.

Det är svårt att låta bli att engagera sig.  Jag vill att det ska gå bra för mina elever och att de ska göra sina egna förmågor rättvisa. Vi skrattar, gråter en skvätt, tröstar, skäller, förundras,  lyssnar, pratar, skriver, läser och tänker. Under högstadietiden är det mycket som händer och det gäller ofta att ta sig tid att bara finnas där. En verklig person som bara lyssnar är mycket värd.

Jag återkommer ofta till att man ska bry sig om och försöka göra sitt bästa för att stötta andra. En stor del av mitt jobb går ut på det. En annan stor del är naturligtvis ämneskunskaper av olika slag men resonemang kring det får vänta till ett annat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar