lördag 13 april 2013

Grått, grått, grått - inte utan att man känner för lite gråt

När det gäller inredning är grått en riktig favorit. Jag uppskattar grått i alla nyanser och det är inte svårt att se hemma hos oss. Färgen funkar bra mot vitt, rött och svart liksom mot lila. Den inger ett lugn och är neutral utan att för den skull vara så ... vit ...

När det gäller väder är det precis tvärtom! Inte ett uns energi går att hämta i gråa skyar och icke-väder. Energin som laddades under påskens soliga dagar förbrukas nu i snabb takt. Det känns som om den rinner som sand ur en tratt. Jag får hoppas att den lagras som i ett timglas så att den vänder tillbaka och kan nyttjas i samband med sol och grönska.

Mina små odlingar fortsätter växa till sig och jag vattnar och pysslar om dem. Det är riktigt kul att se hur det tar sig.  Idag förbarmade jag mig även över en del krukväxter. En stackars kaktus hade försnillat större delen av den jord den en gång stod i. Med risk för små, små stickor i fingrarna såg jag till att den lille kraken fick jord i hela krukan så nu är i alla fall förutsättningarna något bättre.

Det är fortfarande väldigt vitt ute i trädgården men under soliga dagar smälter en hel del så framåt midsommar har vi nog barmark ...

Grå dysterhet måste bekämpas på bästa sätt och då är det brasa och filt som gäller. Jag kan ibland bli irriterad över att jag alltför ofta ganska snabbt försöker göra det bästa av en jobbig situation. Lite mer "tycka-synd-om" skulle jag allt kunna ägna mig åt. Fast det är skönt att inte fastna i ett ständigt ältade av elände eller trista grubblerier.

Så nu tänker jag njuta av att känna värmen av brasan samtidigt som jag skådar flammornas skådespel. Där snackar vi allt annat än grått!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar