söndag 31 mars 2013

Brukets stolthet

Eftersom jag arbetar och sedan några år också bor i Åtvidaberg så går det inte att undvika fotbollen ens om jag skulle vilja. ÅFF är en stor sak här nere. Så länge det går bra är det på gott men vid motgångar kan det bli lite väl gnälligt på sina håll.

I och med att skolan ligger granne med Kopparvallen och jag under några år varit arbetslagskollega med före coachen så har lagets framgång legat mig varmt om hjärtat. Jag har på lite håll följt hur de kämpat sig uppåt i seriesystemet och det var som nyblivna Åtvidsbor vi knatade ner till Gamla torget och sent på kvällen tog emot laget när de kom tillbaka efter att ha besegrat Vasalund med 0-1 på bortaplan. Firandet kom från hjärtat.

Även om jag endast varit på ett fåtal matcher så håller jag koll på hur det går och när det är hemmamatch brukar jag knata runt i trädgården och lyssna efter åskådarnas reaktioner. Det är inte så svårt att avgöra om det är en het chans, baklängesmål eller mål till rätt lag. Ganska charmigt tycker jag.

Förra året gjordes en riktigt kul peppvideo inför starten. Åtvids år. Den blev väldigt uppskattad men kunde tyvärr inte användas i samband med matcher - fel spelbolag hade lagt beslag på melodin. Det hindrade den dock inte från att spridas hej vilt i fotbollsvärlden - just nu har den ca 340 000 visningar på YouTube. Den tål att tittas på igen.

I år satsas det helt nytt och jag gillar resultatet. Återigen en produktion med glimten i ögat av Pellen Productions. Uppföljaren heter naturligtvis Åtvids år II. En lite rockigare version med många fyndiga detaljer. Sponsorer, kompisar till grabbarna i produktionsbolaget och blivande ÅFF-fans har alla bjudit till för att lyfta vårt lag. Nu ska bara grabbarna göra sitt på planen också!

Forza bruket! Eller som Plogo säger Forscha bruket!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar