fredag 31 mars 2017

G som i gemenskap

Livet har sina toppar och sina dalar. Ibland har man flow och trivs och ibland är det tunga, jobbiga och sorgliga händelser som tar överhanden. Mitt jobb är en plats där jag oftast mår väldigt bra även om vi ständigt står inför utmaningar i både stort och smått. Oavsett hur jag har mått privat så har jobbet för mig representerat trygghet och stabilitet. Där har jag varit i ett sammanhang där det finns människor som får mig att må bra. Under mina år på Jobbet har jag mött många människor som tillsammans har stärkt min självkänsla till en stabil mur att stå på när självförtroendet vacklar.

Jobbet är en plats där de allra flesta spenderar oerhört mycket av sin vakna tid. Därför är det viktigt att man känner att det är ett sammanhang där man finner mening. Att det är människor som fungerar tillsammans med sina fel och brister men där våra styrkor och tillgångar får utgöra kärnan i hur vi fungerar tillsammans. För mig är det oerhört viktigt att vi kan ha roligt tillsammans. Ett kitt i ett arbetslag kommer inte helt av sig själv utan man får jobba lite på det. Alla får anstränga sig lite på sitt eget sätt.

Jag tycker att en styrka på min arbetsplats är att det är en tillåtande atmosfär och att man vågar bjussa på sig själv. Jag har mina egenheter som jag får jobba på (minns alla lappar jag satt upp för att förmana mig själv) och insikten att jag har alla dessa brister gör att jag har stor ödmjukhet inför andras svårigheter.  Mest hyser jag dock stor beundran!  Dessutom tycker jag väldigt mycket om de personer jag arbetar tillsammans med.

På andra arbetsplatser är det säkert på liknande sätt.  Jag hoppas det i alla fall. En så stor del av livet kan man inte slösa bort.  Det är viktigt att trivas tillsammans och att identifiera allas plats i arbetslivspusslet. Mitt nuvarande arbetslag heter G så vår devis är givetvis den som får utgöra rubriken till dagens inlägg: G som i gemenskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar