lördag 25 mars 2017

Kickstart för utesäsongen

Äntligen är vårsäsongen här. Min träning tillhör inte den mest intensiva men jag har med stigande ålder förstått att det är oerhört viktigt att jag rör på mig - regelbundet. Det är smidigt att bara ramla nerför trappan på morgonen och köra en stund på Crosstrainern och sedan vidare nerför källartrappen till gymrummet för att tampas några set med skivstången och hantlarna. 

Jag har inte haft några ytterligare vikter på vare sig stång eller hantlar men nu idag blev det påfyllnad med någon av de lättaste vikterna. Mina elever har varit gulliga och tröstat fröken med att den där stången faktiskt väger 20 kg. Min naprapat tyckte allt att det var dags att lägga på lite ... Jag är inte lättutmanad men när jag nu hittade de här yttepyttevikterna på 1.25 kg styck så kunde jag väl testa att hänga på dem. Ojojoj, vad stark jag kommer att bli :-) Min man säger att han ska gå ner till styrketräningsrummet när jag är ikapp honom. Verkar som om rummet är mitt nu då ;-)

Vår, lite mer värme och framför allt ljus på morgnarna innebär att jag kan komma ut på min runda runt Adelsnäs igen. Rask promenad som start på dagen - det gillar jag. Premiärturen fick bli lite senare morgontid än vanligt men även halv åtta var det rätt folktomt. Sällskap hade jag i form av hackspett, bofink och ett gäng andra fåglar. Lägg därtill vacker natur och vetskapen om att det vackraste ligger framför oss alla. 

Runkeeper löpte amok av pur glädje över att användas igen. Min träning är för min egen skull så den får bli på min nivå. Den ser kanske inte mycket ut för träningsproffsen men jag är stolt över att den blir av. Idag fick även källaren besök och så avslutade jag med Blossoms stretchprogram på den fina DVD-skivan. 

Feber, förkylningar och smärtande rygg kan härmed lämna mig i fred.










Den här rackarens framfart följde jag under förra året. Får bli repris i år.




Snart kommer det att vara alldeles grönt här.


Utsikten längs Bysjön är lika vacker året runt.

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa din blogginlägg igen. Du har ett absolut vinnande språk då du skriver. Lättläst och med roligt,lite självraljerande innehåll. Röra på sig är viktigt... synd att man inte har en sjö att promenera vid... eller runt. Morgonpromenader är nog inte heller min cup of tea. Och ang. Gårdagens inlägg: kan det vara genetiskt? �� Ha en fortsatt bra helg. Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är nyttigt att se på sig själv med lite andra ögon ibland. Tror absolut att det är genetiskt - skyller allt på mina föräldrar. Mamma har en förmåga att prata en del men pappa kan även han lägga ut texten i diverse olika sammanhang. Jag har helt enkelt varit chanslös från början ;-)

      Radera