söndag 26 mars 2017

Trädgårdsbestyr i solen



En alldeles fantastisk och solig dag bjöd på ett och annat i rabatten - om man tittade efter väldigt noggrant! Vis av höstens smärtor i ryggen efter en liten stund med sekatören ska jag nu göra mitt bästa med att attackera vildmarken på Violvägen på ett klokare sätt än jag brukar. Just då i augusti kan jag dock inte minnas att jag gjorde någonting konstigt men det skadar inte att tänka efter innan jag ger mig i kast med de största grenarna.

Har man en trädgård finns det alltid hur mycket som helst att göra. Jag känner dock inte av någon hets från någon annan att det måste vara tipptopp. Min trädgård ska ge mig mental avkoppling - inte mera stress. Idag blev det en timme där en hel del grenar fick falla för grensaxen. Ett antal famnar torkade gamla blomstänglar letade sig också ner i komposten. Arbetet får fortsätta i veckan. När solen är framme är det riktigt skönt att gå omkring och klippa lite här och där och ta ett tag med krattan och grepen.

En trädgård ska helst ge en del utdelning vad gäller mat och kryddor. Det ligger dock långt fram i tiden vad gäller rabarberplantan. Den har precis börjat sticka upp ur jorden.  I och för sig innebär det att den i nuläget leder över alla andra växter såhär långt eftersom jag knappt ens börjat tänka på vad jag ska plantera.

Det dröjer innan det blir någon rabarberkräm från den här plantan.


Den här lille, lille rackaren hade sökt skydd i en grenklyka.

Vår stora rabatt som växer mot allmänningen är en utmaning minst sagt. Jag har gjort om en hel del sedan vi flyttade hit. Nu finns det hallon, ett kryddland och krusbär. Smultronen har fått bre ut sig och det finns plats att plantera lök och potatis. När man tittar på den nu är det inte mycket av detta man ser. Det är mest kaos - kaos i blekta färger. Lite grand som man själv känner sig när man tittar sig i spegeln efter vintern. Det är ingen vacker syn och man vet knappt i vilken ände man ska börja. Planen i år är att få vara frisk och pigg så att jag kan arbeta här en liten stund varje dag. När det väl börjar växa är jag nästan chanslös - då tar grönskan över. Det är nu jag har min chans att styra upp det!

Bara att ta fram alla trädgårdsredskap på en gång. Stackars rygg och armar ...


En färdig bukett mitt på gräsmattan.


Nu kommer sommaravslutningens present väl till pass - Tack 9A!


Om hjortar och andra djur håller sig borta kan de här tulpanerna få glädja oss med sin prakt framöver.


När man har slitit den där obligatoriska trädgårdstimmen måste man givetvis belöna sig med gott fika. Idag fick det bli en extra skummande latte och en chokladskorpa. Det smakade speciellt gott ute i den värmande solen på pooldäcket. Tänk att det här bara är början på den tid av sol, ljus och värme som ligger framför oss. 


En extra fluffig latte var välförtjänt!

För den som behöver lite inspiration hur ni kan göra fint på trappen och riktigt släppa fram de där vårkänslorna så måste jag tipsa om @cindypyssel på Instagram. Förra året lärde hon oss om Påskris med Carpe Diem-ägg och nu är hon igång igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar