fredag 18 april 2014

Goseplädar, gosetröjor och gosesockor

Jag har alltid varit lite frusen av mig. Sockor, varma tröjor och filtar är något jag gärna köper och har i överflöd här hemma. Även om det inte direkt är kallt så är det så skönt att krypa ner i soffan och dra en gosig filt över benen.

Filtantalet här hemma står inte alls i proportion till antalet användare. Sambon hör inte till de frusnas skara precis men katterna, som i sig själva är vandrande kaminer, gillar att ligga både på och under filtar.


Morgonmys på mattes arm.




Ibland delar de filt - i det här fallet delade de även med mig 

Lillkatten Singha är väldigt bestämd när det gäller det mesta och ytterligare ett snäpp när det gäller filtar. Hon vill helst att man sitter i soffan med uppdragna knän och med filten över. Ur hennes perspektiv blir det då en perfekt grotta.

Jag har en särskild låda för gosesockor och jag använder dem flitigt. En uppskattad julklapp var ett par ulliga gosetofflor. De är synnerligen välanvända. Då vi saknar golvvärme kan det tydligen bli lite kyligt på golvet här hemma. Inte något jag själv noterar speciellt eftersom jag oftast hasar omkring i varma fotbeklädnader.

Ett av mina fynd i Ullared var en lång, varm huvtröja som mer är som en klänning. Den är som gjord för att mysa i när man känner sig lite frusen. Jag har min egenhändigt stickade "Skärgårdsdoktorn-tröja", några ärvda tröjor från sambon och ett okänt antal vanliga huvtröjor varav några med teddyludd. På jobbet hänger en tjock fleecetröja och oavsett vad jag har på mig så ingår nästan alltid en kofta av något slag.

För mig är det hög mysfaktor att krypa under en filt och se på film eller läsa en bok. Har jag sedan tänt en brasa så är det bara att ta fram lyxstämpeln. Bättre än så blir det inte.

Nu ser jag fram emot varmare tider och solens energigivande strålar. Fina sommardagar är också en lyx att längta till. Men även varma sommardagar k a n sluta med svalare väder. Framåt kvällarna kan det vara skönt med en värmande gosig pläd och en och annan stickad socka. Härligt för en som älskar sina filtar <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar