måndag 7 april 2014

TED inspirerar till små projekt ... och kanske större

TED-talks är någonting jag verkligen rekommenderar till alla att lyssna på. Det finns korta filmade föreläsningar rörande en hel mängd olika ämnen. De jag har lyssnat på har varit riktiga "tankevändor". Det är häftigt att det finns så mycket kunskap att ta för sig av och ta till sig av därute på nätet. Helt gratis dessutom. Det tar bara en liten stund av din tid och så ett öppet sinne. Tänk så många kloka människor som delar med sig av sina tankar och erfarenheter.

Häromdagen stötte jag på det här ämnet. Prova något nytt i 30 dagar. Det går ut på (om du nu inte följt länken och själv lyssnat) att man under 30 dagar i följd ska utmana sig själv att göra något man länge velat men inte kommit sig för med. Tolkningen kan vara fri, tycker jag. Min spontana reaktion var nog att jag skulle ta tag i det där med träningen men så insåg jag att det ändå inte skulle gå att hålla.

Matt Cutts som berättade om sina tankar hade en rad stora och lite galna projekt men det behöver inte alls vara något världsomvälvande. Det viktigaste är att man försöker och prioriterar det man bestämt sig för. 30 dagar borde inte vara supersvårt. Kanske grundlägger man en ny god vana eller så blir det så att man faktiskt slutför ett påbörjat projekt.

Jag tycker om att skriva. Det blir inga speciellt bra eller prisvinnande texter precis men det är roligt och terapeutiskt att formulera sina tankar i skrift. Eleverna får ständigt höra att det är viktigt att skriva mycket och regelbundet för att bli bättre. Nu ska jag utmana mig själv att skriva ett inlägg här på bloggen varje dag under 30 dagar.

I en tid när våren ska tas emot och köket renoveras kan det säkert bli en utmaning ... Kanske är det just skrivande jag behöver för att varva ner.

På återläsande!


2 kommentarer:

  1. Kollar också på TEDs föreläsningar av kortare modell då och då. Visst är det mycket av värde som kommer fram där. Försökte komma åt föreläsningen som du länkar till, men just nu funkade det inte. Får testa igen, lite senare.
    30 dagars utmaning.... nja... det är ganska mycket. Då jag startade att blogga, 2009, så skrev jag mer eller mindre varje dag. Numera blir det mer sällan, försöker iallafall få till något varje vecka. Kul att ha tankar och bilder att gå tillbaka till i den offentliga dagboken/veckoboken. Men blogga varje dag, nä, det får jag nog inte till.
    Motionera varje dag i 30 dagar, det skulle kanske funka. MEN det finns dagar då allt går i ett från klockan halv åtta på morgonen och tolv timmar framåt, och då orkar man bara inte ge sig ut....Låta bli att äta choklad i 30 dagar... har testat... funkar inte. Ska iallafall kolla TED-pratet och se om jag kan få inspiration till något. Tack för att du tipsade,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kan se just den jag tipsade om. Jag testade just nu och då funkade det i alla fall. Jag tycker du skriver ofta och mycket. Det är så bra med egen blogg - man gör precis som man vill :-) Jag har så svårt att bli helt klar med saker och det gäller det mesta från läsande till städning. Jag vill göra allt på en gång och då tar det tid att bli klar. Så en egen utmaning kan vara bra - bara som en kul grej.

      Radera