onsdag 23 april 2014

Samarbete

"Kan själv"  har varit mina ledord. Jag har ett stort behov av att vara för mig själv och vill göra saker i min egen takt och gärna på mitt eget sätt. Men med åren har jag blivit klokare och vågar släppa in andra lite mer. Det känns bra.

På jobbet har jag inga problem att be om hjälp när jag står inför klurigheter angående hur jag ska hantera olika situationer. Vi är många som kan hjälpas åt. Problemen är snarast att det inte alltid finns självklara lösningar.

Idag hade vi ett riktigt bra samarbete i ämneslaget. Några timmar då vi ostörda kunde fokusera på en gemensam uppgift. Att gemensamt få stöta och blöta tankar och tolkningar var precis vad vi behövde för att lösa uppgiften. Om man tillsammans tar sig an arbetet med öppet och lösningsfokuserat sinne kan mycket bli uträttat. Det tar en del tid i anspråk men det är väl värt det.

I ett arbetslag, ett ämneslag eller i ett kompisgäng har man olika styrkor och svagheter. Om man identifierar dessa och lyfter varandra kan man lyckas med mycket.

När man hamnar i en situation där man är totalt utan makt att påverka, kan man ändå finna styrka i att hantera den tillsammans med andra. Under det här året har jag fått lära mig mycket om samarbete. Jag har varit en liten del, men likväl en del som försökt göra vad jag har kunnat. Mitt mål är bli ännu bättre.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar