onsdag 9 april 2014

Språk - en rikedom

Idag var det ombytta roller. Jag sökte upp femteklassare på deras hemmaplan.

Det handlade om språk och om vikten av att lära sig ett nytt språk. Min kärlek till språk har fört mig till mitt yrkesval och därför ligger det mig varmt om hjärtat. Att ha språkkunskaper är att få tillgång till nya världar och kulturer. Att göra sig förstådd och att kunna förstå är en stor glädje oavsett vilket språk man använder sig av.

Femmorna ska snart besluta sig för vilket språk de vill tampas med den närmaste fyra åren och det är många tankar som bubblar runt. Många är exalterade och spända och vår utmaning ligger alltid i att hålla kvar dem hela vägen ut. Vi vill att de ska kämpa på även när det kommer att kännas lite motigt. Vi vill att de ska kämpa ännu mer när det känns ännu mer motigt.

Nyckeln till att lära sig håller de i själva; det kan bli så bra med vilja och målmedvetenhet. En bra start och en god grund är en förutsättning för att hela tiden känna att man bygger på kunskaperna.

Barn har så mycket att berätta och en sån kraft i sig. Använder de den klokt kan de gå hur långt som helst. Det är häftigt att arbeta med barn och ungdomar. Vi har inga spåkulor om hur deras framtid kommer att se ut men många av dem delade idag med sig av sina drömmar och framtidsplaner. De har inte träffat mig förut och ändå möttes jag av en sån otrolig spontanitet. Det bådar gott inför hösten då  franskan verkar få en grupp nya entusiaster som ska tampas med nasalljud, snygga r och alla extra e som inte hörs.

Att lära sig språk är en utmaning men en riktigt kul och nyttig utmaning. Grattis till alla som tar sig an den!

2 kommentarer:

  1. Så ni har kvar språkval i sexan redan... det var ganska många år sedan vi flyttade tillbaka det till sjuan. Finns det vinster med att börja tidigare än i sjuan ?

    SvaraRadera
  2. När vi blev en skola för 6-9 för sex år sedan gjordes alla timplaner om och det blev praktiskt möjligt att testa språk i 6:an. Innan skulle det ha blivit ett fasligt bussande av elever. Det har sina för- och nackdelar tycker jag. Det är en fördel att ha inlärningen utspridd över fyra år men mognadsmässigt kanske det vore bättre att ge dem ytterligare ett år att fokusera på engelskan. Jag själv har haft för få grupper för att kunna dra några klara slutsatser ännu. Elevgrupper är ju så olika att de kunde låter sig jämföras hur som helst heller.

    Nu är merparten av 4-6 en egen del av skolan medan de barn som hör till landsbygdsenheten är på sina skolor. Deras 6:or bussas in för hemkunskap och språk så vi kör på med språk i 6:an. Baserat på de möten jag haft med årets femmor så känns det roligt att de ska få börja med sina språk nu i höst. Många är taggade och några har längtat sedan första klass :)

    SvaraRadera