onsdag 2 april 2014

Alla kan göra något

Vi kan inte be om ursäkt för att många av oss här i Sverige har det bra. Däremot skadar det inte att känna lite ödmjukhet och att då och då dela med oss lite även till människor vi ännu inte känner. Några kronor till någon vars situation är så desperat att man vädjar till sina medmänniskor om ekonomiskt stöd eller en slant i Frälsningsarméns gryta i juletid är inget svårt sätt att stötta.

Jag kan inte påstå att jag gör så väldigt många insatser men jag försöker verka i rätt riktning. Mitt engagemang i Amnesty sträcker sig bakåt till mitten av tonårstiden. Efter många, många år i en grupp är jag nu mer av vanlig medlem men mitt hjärta brinner ändå för att alla människor ska bli väl behandlade. Mänskliga rättigheter är inte någonting man kan ta för givet. Det är någonting vi måste kämpa för. Varje dag!

Andra engagemang har under åren rört sig kring både djur och miljö. Kring juletid brukar jag göra en samlad insats och sätta in pengar till en rad olika konton. Det finns så många organisationer och engagerade människor som ger både tid och kraft för att göra världen lite bättre. Mina slantar kan där vara ett litet stöd på vägen. Jag har visat mig vara rätt usel på att själv samla in pengar men på andra sidan bössan är det lättare.

Jag blev så glad häromdagen under ett samtal med en kollega. Hon berättade hur hon samtalade om dessa saker med sin dotter. Tänk om alla kunde förmedla samma tolerans och omtanke om andra till sina barn eller andra barn och ungdomar de möter. Alla kan inte göra allt men alla kan göra något. Kanske hittar du ett nytt sätt att engagera dig här nedan. Jag själv ska engagera mig i SOS Barnbyar.

Amnesty - skriv brev och gör din röst hörd i kampen för mänskliga rättigheter i hela världen. Med artighet och målmedvetenhet kan många människors röster tillsammans göra skillnad. Har du en liten stund över kan du underteckna ett brev direkt i datorn och har du lite mer tid kan du skriva egna brev eller kanske rent av gå med i en grupp.

Giving people - förmedla mat, sprid värme och omtanke genom denna facebook-baserade hjälporganisation. Giving People är ett nätverk med förgreningar i stora delar av Sverige vars syfte är att ge kortsiktig, akut hjälp till barnfamiljer som av olika anledningar inte får tillvaron att gå ihop.

Cancerfonden - alla känner vi någon som drabbats av denna fega, fega sjukdom. Dina kronor till Cancerfondens konto är ett litet steg på vägen mot bättre och bättre behandlingsmetoder.

Sveriges Dövas Riksförbund - att inte höra ordentligt är en anledning till att känna ett utanförskap. SDR arbetar för ökad delaktighet och tillgänglighet för människor med olika grad av hörselnedsättning.

Fadderbarn - vi som har några kronor över kan dela med oss till barn som har det tufft. Det finns många olika organisationer som arbetar med dessa frågor. Genom SOS Barnbyar och deras projekt kan du hjälpa barn på plats och ge dem möjligheter att få ett drägligt liv.

Den dag vi slutar bry oss om andra människor är vi illa ute så jag skickar en varm kram till alla som bryr sig om och ser sina medmänniskor.




2 kommentarer:

  1. Jag ger en sedel till tiggarna varje gång jag är och handlar, har inte mage att bara gå förbi dem. Många verkar anse att man bara bidrar till deras problem om man ger dem pengar så jag vet inte om jag gör rätt eller fel, men det känns rätt. Min dotter tycker att det är självklart att ge från sin plånbok om hon har den med sig (men jag fyller på den i efterhand för jag tycker inte hon ska behöva ta av sina pengar när hon har så lite).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra! Det är ingen långsiktig lösning, det förstår vi alla men ingen sätter sig frivilligt och utsätter sig för allas blickar och tankar. A är en klok tjej fylld med medmänsklighet!

      Radera