torsdag 10 april 2014

Kökskaos

Det är ett naturfenomen, en kraft man inte rår på, något som styr ens liv utan att man kan göra det minsta för att förhindra det. Jag tar väl i lite men det är så det känns när "rockadernas tid" återigen gör entré på Violvägen.

Nu är det köket som ska få sig en omgång. Annan färg på de väggar som inte redan bytt skepnad och på luckor, nytt kakel och nya vitvaror. Det får ta den tid det tar bara det går framåt lite grand varje dag. Vi har gjort en plan och vi hjälps åt. Om Anders bara visste vilken makt han har över oss - ja, han Arga snickaren alltså. Vi har suttit bänkade vid hans program sedan vi blev husägare. Just nu skulle han nog klaga lite på vårt tempo. Underligt hur snabbt man vänjer sig vid att ha en stor kyl i vardagsrummet och att leta efter degbunkar och matlådor på övervåningen. En bra sak med att ha kökspryttlarna utspridda är att man blir varse vilka saker man verkligen använder sig av ofta. Kanske kan det vara så att någon enstaka onödig pryl inte letar sig tillbaka till sin plats i köket utan kan få flytta hemifrån.

I helgen hoppas jag att vi ändå får projektet att gå framåt några snäpp. Jag har inga akuta skolsaker att stå i utan kan lägga upp den kommande veckan lite som jag vill. Då är det skönt att fokusera på praktikaliteter. Slipa är inte något som hör till mina favoritsysselsättningar men allt hänger på ett schysst förarbete. "Gör om - gör rätt" blir det annars! Mycket slipande blir det ...

Nu ska min stackars kropp få vila från datorn och knattrande för idag. Mina torsdagar är den enda dag när jag har tid att verkligen sätta mig med dokumentation, föräldrakontakter och bedömning. Det innebär mycket arbete vid datorn vilket leder till trött nacke och trött sinne. Den stress man dessutom känner över att bara ha hunnit med en bråkdel av det man borde gör sitt till för spända muskler.

Väl hemma är det så skönt att då kunna gå ut i köket  och hämta sig en kopp nybryggt kaffe ... förutsatt att man hittar både filter och kaffe. Har man riktig tur kan man även lokalisera en kopp att dricka ur också. Härligt med kökskaos!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar