tisdag 8 april 2014

Majblommor

Idag har vi haft besök av fyra femteklassare som har tagit sig an uppdraget att sälja majblommor. Jag tycker det är en bra grej där de stora vinnarna är barnen. De barn som säljer och får behålla en mindre del av pengarna, klassen eller skolan som säljer men framför allt de barn som bor i familjer med en så tuff ekonomisk situation att man t ex inte kan skaffa glasögon till sina barn. Att köpa en liten blomma kostar bara en tjuga och det är ett enkelt sätt att vara en del av att arbeta mot barnfattigdomen i Sverige.

Vi köpte från den första som kom hit så det var några besvikna små nyllen som fick gå härifrån utan att ha minskat försäljningslagret. Jag hoppas de kämpar på och att alla som träffar någon som säljer blommorna under de två veckor som försäljningen pågår tar fram en tjuga och stöttar årets insamling.

Läser mer om Majblomman gör du på deras hemsida -http://www.majblomman.se/.

Förutom att du stöttar barnen på olika sätt så är blomman riktigt tjusig och passar snyggt till vårkläderna. Se nu till att du har en tjuga redo när barnen kommer till dig!

Lite suddig men naggande god - Årets majblomma.



2 kommentarer:

  1. Här säljer tredjeklassarna. Det blev att ta fram hundrlappen. En pin och en krans. småblommorna, de går så lätt sönder ... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska försöka hålla reda på min i år - det är målet varje år. Ibland köper jag följer så jag ska ha i reserv. Flickebarnet som sålde hade tyvärr ingen pin kvar. Annars är det ett bra alternativ som jag också har kört på.

      Radera