söndag 20 april 2014

Små frön blir till plantor

Nu börjar det verkligen röra på sig på såfronten. Fröna har tagit sig och blivit till små, fina plantor. Bäst kraft verkar det vara i en chili lemon. Persiljan och basilikan är jag också nöjd med såhär långt. Det ska bli spännande att se hur det kommer att arta sig under sommaren. Några små rackare har redan flyttat ut i miniväxthuset och idag tror jag nog att resten också får börja husera därute. Mitt i allt kökskaos här hemma är det inte helt optimalt att ha små plantor på tillväxt överallt.

Precis som jag bestämde med mig själv så satte jag inte tomatfrön. Det har bara blivit elände med det för min del. Jag ska ladda några år till ... Däremot har jag just inhandlat några fina halvvuxna plantor så jag hoppas att jag ska lyckas ta hand om dem lite vettigt i alla fall. Det är så gott med en alldeles mogen, solvarm tomat.

Penséer och violer finns det i överflöd just nu och ett gäng har även hamnat hos mig. Idag fick de flesta hitta sin plats i krukor och rabatt. Genast ser hela uteplatsen så mycket somrigare ut. Att poolens vatten fortfarande håller alldeles för få grader för att jag ens ska komma på tanken att bada blir en bisak i sammanhanget. Här gäller det att skapa en mental mysplats till att börja med.

Efter ytterligare en dag med i stort sett bara uteaktiviteter lär jag återigen somna ovaggad. Det är härligt både för kropp och själ att få dona i trädgården. Det finns tusen saker att göra men jag låter det inte stressa mig särskilt mycket. jag påtar lite här och så lite där och så får det duga som det är. En trädgård måste få vara lite som den vill. För mig är den en plats för återhämtning och en plats för liv.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar