torsdag 17 januari 2013

Ge hjärnan en chans

"Är det någon som vill ha en hjärna? Så gott som oanvänd" Repliken är hämtad från en av sketcherna Galenskaparna gjorde i sin show "Cyklar". Hela föreställningen och just den där repliken har fastnat i mitt minne och av någon konstig anledning använder jag den ofta. Konstig för att det känns som om min hjärna är allt annat än oanvänd just nu. Den går på högvarv hela tiden fast ändå på lite av ett sidospår och utan att vara intrimmad på fokus och struktur. Lovar dock att jag jobbar på det - jobbar på att ta en sak i taget.

Efter tips från uppmärksamma kollegor tittade jag idag på Vetenskapens värld och det första programmet av tre om just hjärnan. Det var intressant, roligt och lite irriterande. Jag blev stärkt i min strävan att försöka fokusera på en sak i taget. Just det där som är så svårt i mitt jobb där många kräver min hjälp och uppmärksamhet samtidigt och där jag själv låter mig distraheras allt för ofta.

Imorgon är en ny dag med nya möjligheter att utföra stordåd :-) Må det bli en dag av fokus!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar