tisdag 15 januari 2013

Wienernougat - en länk i livet

Juletid har alltid varit chokladaskarnas tid. När jag var yngre var det kungligheter som prydde askarna och skänkte lite extra glans åt chokladen. Från min tidiga tonårstid minns jag särskilt en ask där locket var silvrigt och pryddes av en bild av en världskarta modell äldre. Otroligt vackert.

Gräddnougat var nog en favorit men med tiden har jag kommit att uppskatta mörkare choklad och jag är nu allätare - mycket praktiskt för då behöver jag inte stressa med att äta marsipan och olika likörer. 

Som jag minns det var besök hos farmor och farfar förknippade med Wienernougat, Romerska bågar eller en ask Noblesse. För några dagar sedan smaskades det på den här julens sista chokladask och då var det just Wienernougat vi kalasade på sambon och jag. Kände ett styng av saknad men mindes min lilla farmor med glädje.


Även farfars blomma är en länk till tider som varit


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar