lördag 5 januari 2013

Melodikrysset - en musikalisk frågelek

Så länge jag kan minnas har det lösts Melodikryss varje lördag. I början var det nog bara ett och annat svar jag kunde bidra med men med stigande ålder har jag nu nått så långt att det är jag som får hjälpa mamsen. Det hör till lördagstraditionerna att krysset ska lösas innan dagen och helgen kan ta fart ordentligt. När de sista tonerna klingat ut efter snabbgenomgången ljuder en telefonsignal antingen i Åtvid eller i Motala. Då måste vi stämma av så att allt är klart på båda håll.

Krysset har genom åren lösts via mobil, via dåliga radiomottagare, ute i trädgården, i bilar, på bussar men allra oftast i samband med sena frukostar eller andra förmiddagsbestyr. Ständigt får man hyssja på någon som stör just när ledtråden läses upp ... Här hemma får jag då och då tampas med lillkatten om vem som ska ha pennan ... Det är också populärt att lägga sig ovanpå tidningen. Ibland glömmer jag bort mig alldeles och fastnar med något helt annat eller rör till det så det är tur att det finns snabbgenomgångar. I en föränderlig tid är det skönt med något som består. Hoppas Eldeman håller på länge, länge. Han har en kul blandning mellan gammalt och nytt - mellan stenkakor och vad nu det senaste i digital väg kan heta. Det är inte alltid musik jag lyssnar på dagligdags men det är lite fint att få en fläkt av musik som flytt eller att få höra en märklig finsk version av ABBA. Det ger perspektiv på tillvaron.

Singha under 2011 - kunde ha varit idag ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar