tisdag 1 januari 2013

Blå himmel, smältande snö och doftande pioner

Inte utan att det känns som en bra start på det nya året när himlen är blå och snömängden ute kring poolen minskat betydligt sedan igår. Det är så man vill ut och påta i jorden på direkten. Jag tillåter mig själv att drömma lite. Det får jag.

Trädgården ska vara ett sånt där lagom ordnat kaos. Inte förvildat och ovårdat men lite ostyrigt kaos. Nytta ska blandas med grönska och blommor. Drömmar om vackra liljor störs i och för sig av hungriga hjortar men skam den som ger sig.

Planering och ökad struktur är årets ledord för att få hela tillvaron att kännas mindre stressig. I många olika sammanhang stressar jag ofta runt utan en plan vilket resulterar i att mycket lite hinns med. Det jag tar mig an blir halvgjort och cirkeln blir till flera halvdana ovaler i stället för en prydlig helhet. Ett visst mått av kaos är ok men inte när jag lider av det själv. Detta gäller även trädgården. Just nu är det bara vissna tofsar här och där under snön och fläderbusken har återigen fått dela med sig av sina kvistar till hungriga gäster men om några månader ...

Drömmandet ska ske ihop med mina Allt om trädgård - vilka världar människor skapar. Tur jag har livlig fantasi och kan njuta av bilder som vore de från min egen trädgård. Om jag sluter ögonen och tänker på sommaren kan jag nästan framkalla doften av pionerna när den är som mest intensiv.


Det mest handfasta på odlingsfronten idag blir troligen att jag tar tag i att slänga det lilla skrumpnande skottet som skulle blivit en chiliplanta. Jag förstår inte varför den lilla sorgliga resten har fått samsas i miniväxthuset med de två små plantor som det faktiskt finns hopp för. Lättja ... separationsångest ... eller så är det bara dumt. Ut med det gamla bara ... nu är det 2013.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar